RSS

Durra & Rödbetsbiffar

17 Mar

Bild

Jag har skåpsrensning. Försöker äta upp det jag har istället för att hela tiden köpa nytt. det är frustrerande, kräver fantasi och ganska mycket mer tid än vad jag brukar lägga på matlagning. Men det känns också befriande när jag lyckas laga något gott av innehållet i en påse som stått längst in i skåpet och samlat damm, oftast längre än vad bäst före datum anger. Den dyraste maten är ju faktiskt den man inte äter! Jag borde ha bättre rotation på hyllorna i köket och inte köpa på mig så mycket innan jag ätit upp vad jag har, det är mitt mål!  på Idag lyckades jag få till riktiga succébiffar när jag trollade i köket. Efter lite klurande så höll de formen riktigt bra och jag fick till flera matlådor med snygga hamburgare och mindre biffbullar. Jag försökte göra något av den durra (Sorghum bicolor) jag köpt för länge sedan. Jag gillade inte direkt dem som substitut för ris, konsistensen var inte riktigt rätt, de har tuggmotstånd och en lite sträv smak. I burgare passar de mycket bättre! Durra används i Afrika ofta för att brygga öl på, istället för korn. Det blir ju glutenfritt på köpet, eftersom durrafröna kommer från en ört. Jag skrev inte upp hur mycket jag använde av olika ingredienser, men jag fixade med konsistensen tills biffarna höll i plåten med hjälp av maizenamjöl, potatismjöl och ströbröd.

BildRecept:

Kokt durra, ca 4 dl
Kokt bulgur, ca 3 dl
Två rivna rödbetor
Två mixade rödlökar
Två mixade vitlöksklyftor
Svartpeppar, salt, chillisås, bostongurka och aijvar efter smak
Potatismjöl, maizenamjöl och ströbröd för att få bra konsistens.

Rör ihop
Klicka ut på stekjärnet, forma med en sked snygga burgare eller biffar.
Jag stekte i rapsolja, på ganska hög värme. Serverades med två smälta ostskivor, på en sallad av vitkål, morot, blodapelsin och mungbönsgroddar!

Bild

 
Leave a comment

Posted by on March 17, 2014 in Hemmalagat, Recept, Uncategorized

 

Tags: , , , ,

Leave a Reply

 
