RSS

B.A.R

10 Aug

Igår besöktes restaurangen B.A.R för första gången (det lär bli fler besök). Vi åt trerätters och det var en smakfest som heter duga! Det hade blivit lite strul med vår bokning, så efter förrätten fick vi byta bord vilket vi kompenserades för genom att bli bjudna på vars ett glas matchande vin till varmrätterna och sedan även till efterrätterna. Vi var mer än nöjda!

Vi fick först in surdegsbröd i en liten papperspåse. två stenar, en med vispat smör med fänkål på och en med grisfett med örter. Trevlig start! Fänkålen kände jag inte smaken av, grisfettet åt jag såklart inte, men mitt sällskap verkade mycket nöjd med det. Vi beställde en flaska vitt naturvin från piemonte, Bellotti Bianco. Trevligt, mineraligt vin som blev rundare efter att ha värmts lite en stund i glaset.

image

Till förrätt åt jag en rätt med syltat sjögräs från Normandie, rädisor, bönor och ostsås. Fantastiskt gott. Bönorna tror jag var bondbönor, nästan råa, delade, tillsammans med en smakrik ostsås och sjögräs på det var det en fullträff. Bara att komma på rätten är imponerande!

image

Varmrätten var purjolök, potatis, rostat smör, pepparrot och ramslök! Ramslöken i form av ramslökskapris på bären. Förutom vad som stod utskrivet i menyn så fanns det även späda morötter, fläder och härliga kantareller på tallriken! Smakerna av salt, sött, syrligt och smörigt gjorde att jag mest satt och log med hela ansiktet medans jag tuggade. Till min huvudrätt drack jag vin som hette Gneiss, vitt vin med toner av pepparrot och mynta. Passade väldigt bra till maten, som utlovat av personalen!🙂

image

 

Till efterrätt beställde jag in rabarbersorbet, havre, timjan och färskost. Förutom detta fanns det syltade rosenblad med på tallriken. Mitt emot mig beställdes det frusna björnbär, rapsolja, hasselnötter och bär. Till efterrätten serverades vi ett mousserande rosé (rött?) vin med stor sötma och väldigt fin bärig smak. Point zero hette det på grund av att det fått så dålig kritik av vinkännare. Jag älskade det! Vill ha mer!! Här står lite mer om vinet.

 

imageimage

Så, slutsatsen av mitt besök på Erik Dahlbersgatan 3 i Malmö är; jag kommer snart tillbaks!!

 

 

 
2 Comments

Posted by on August 10, 2013 in Maja, Restaurangbesök

 

2 responses to “B.A.R

  1. Eva-Marie

    August 13, 2013 at 8:01 am

    Mums det var en beskrivning som hette duga. Nu blev man hungrig, det mättar INTE att äta med ögonen.

     
  2. matikvadrat

    August 14, 2013 at 7:30 pm

    Och bilderna gör verkligen inte maten rättvisa🙂

     

Leave a Reply

 
