RSS

Mina Julkalendrar

07 Dec

I år följer jag tevens julkalender, Gyllene Knorren,

Bild från svt

Radions julkalender, de vilda helgonen

 

Bild från sveriges radio

 

Eanie´s rawfoodkalender med rawfoodrecept i var lucka. Kanske kommer snart ett recept som jag bidragit till🙂

Morot och annats julkalender med rabatterade produkter var dag. Tomten öppnar själv dagens lucka och provsmakar det som finns innanför, härligt töffigt!

Jag har också en jättefin papperskalender från scouterna som jag fick av mamma, bingolottos julkalender där man skrapar en lucka om dagen och två superfina julkalendrar med en julklapp för var dag som jag fått av Johan och min minsta lillebror!

 

Någon som har tips på någon annan julkalender som man inte får missa?

 
3 Comments

Posted by on December 7, 2010 in jul, Maja, Uncategorized

 

Tags: , , , , ,

3 responses to “Mina Julkalendrar

  1. eaniegreenie

    December 9, 2010 at 1:43 pm

    Jajemen visst kommer det. Har just köpt rödkål så jag ska ge mig på det explosiva experimentet ikväll🙂 Skulle du rekommendera att jag inte öppnar burken alls under tiden, utan vänta ut processen som du gjorde mot slutet? Mkt spännande!

     
  2. matikvadrat

    December 9, 2010 at 3:58 pm

    Jag har låtit bli att öppna rödbetorna som syrar till sig nu. Det har bubblat väldigt mycket om dem och det har även puttrat ut en del vätska (därför är det viktigt att man har en burk med gummiring, annars blir det lite väl explosiv mat)
    den har iallafall lugnat ner sig nu, så jag tror det är bättre att låta bli att öppna burken, is i magen bara och kanske något ovanpå som skydd ifall det skulle poffa :S

     
  3. eanie

    December 10, 2010 at 4:07 pm

    Jamen, då försöker jag ha burken stängd tills den lugnat sig. Kan ju ha den på vasken ifall vätska skulle sippra ut.🙂

    Jag har tänkt mig en glasburk med gummiring och metallmekanism som håller locket stängt (du kanske t o m vet vilken sort jag menar). Med den funkar det också att bara lägga på locket och tynga ner med en sten (istället för att fästa metallspännet, om det annars kanske blir FÖR högt tryck)🙂 Alternativt förstås, både fastspänt lock och sten som tyngd.

    Jag har inte syrat tidigare, så ser fram emot att göra min julrödkål på det här sättet (gillar inte den traditionella sorten).

     

Leave a Reply

 
