RSS

Syrade rödbetor i Julstil

06 Dec

Nu har jag äntligen fixat med en omgång syrade rödbetor!! Mitt mål är att alltid ha en burk färdiga syrade grönsaker i kylen, men det har varit lite dåligt med det, jag vet inte varför för det är verkligen enkelt att göra! Förutom kanske när man ska syra rödbetor så…det färgar ju av sig så förskräckligt! Men men, jag skalade och rev betorna i vasken, det lindrade ju stänket en hel del!

 

 

Syrade röbetor i julstil:

Ren burk med patentlock och gummiring

Rödbetor

salt, efter smak

vatten

lagerblad

anis

kryddnejlika

vitpeppar


Gör så här:

Koka upp vatten, salt och kryddor, låt svalna

Skala och riv rödbetor, tillräckligt många för att burken ska bli full

Lägg en väl rengjord sten eller annan tyngd på rödbetorna.

Tillsätt det avsvalnade vattnet så att rödbetorna täcks helt (därför är det guld att ha en tyngd på, de flyter runt annars)

Låt burken stå i rumstemeperatur i 7 dagar, ställ sen in burken i kylen.

Jag brukar ha burken i en skål och lägga en handduk över för det kan bildas ett så högt tryck i burken att det puttrar ut vätska, se fadäsen med rödkålen

 

Nu är det bara att vänta, men jag tror att mina rödbetor kommer bli ett fräsht tillskott på julbordet!😀

GOD JUL

 
Leave a comment

Posted by on December 6, 2010 in jul, Maja, Rawfood, Recept, Uncategorized

 

Tags: , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

 
