RSS

Röd surkål

21 Oct

För att boosta mitt immunförsvar (och för att det är så gott) beslutade jag mig för att mjölksyra en ny laddning grönsaker, Surgurkorna var slut, så det var dags!

Jag var inte säker på vad jag vill syra, kanske nån rotfrukt, tänkte jag, så jag gav mig ut på Bondens Marknad på Drottningtorget för att hitta något lämpligt. Tyvärr var vi där ganska sent, så det var rätt utplockat hos de ekologiska bönderna. Men man behöver inte vara ledsen för det för Morot och annat ligger på Drottningtorget😀

Där hade de en rödkål till extrapris, den köpte jag!

 

 

Syrad rödkål:

Burk med patentlock och gummiring.

Riv eller skär rödkål så att det fyller burken, lägg på en vikt (jag använde en väldiskad sten)

Låt ligga ett tag tills det sjunkit ihop, då kan man fylla på igen.

Koka vatten med salt. Jag gillar ganska rejält saltat vatten.

Låt det kokta saltvattnet svalna.

Lägg kryddor i burken med kålen. Jag la i några kryddnejlikor, det blev jättegott!

Lägg ett rödkålsblad över den rivna kålen, så att det täcker, lägg stenen på bladet, som tyngd.

Häll på vatten så att det står några centimeter över kålen.

Låt stå i rumstemeperatur i en vecka.

Ställ sedan in i kylen för att avstanna syrningsprocessen.

Sen är det bara att njuta😀

Min burk fick ett väldigt högt tryck, det fräste om den, så jag beslöt mig för att öppna den för att minska på trycket, det SPRUTADE rödkålssaft över hela köket, det gör jag inte om!!! Det fräste och hade sig igen efter den ödesdigra gången, jag vägrade öppna locket och till sist lugnade det ner sig!

Smaken blev lite julig i och med kryddnejlikan, den kommer passa perfekt på julbordet, bra för matsmältningen, sänker GI på måltiden OCH är GOTT!!!!!

Mjölksyrade grönsaker innehåller bakterier som främjar bakteriefloran i tarmen och därför gynnar ett starkt immunförsvar.

 
2 Comments

Posted by on October 21, 2010 in Hemmalagat, Maja, Rawfood, Recept, shopping

 

Tags: , , , , , ,

2 responses to “Röd surkål

Leave a Reply

 
