RSS

Surdegskanelbullar

04 Oct

Eftersom det är kanelbullens dag idag får man ju se till att baka lite och dessutom har mitt surdegsrecept blivit efterfrågat.

Det baseras på ett vetebrödsrecept som finns på baksidan av vetemjölspaketet. Det man dock måste tänka på med surdegen är att den kräver mer smör och socker än vanliga degar, varför vet jag inte riktigt.

1. Gör en fördeg med levain, eller annan surdegsgrund.
Jag använde en rejäl klick som har bott i kylen hur länge som helst. Den baseras på den här.
Sen blev det mer mjöl  och mjölk som vätska, typ 50/50.
Plasta och låt stå och bubbla. Jag körde nästan 10 timmar i kylen, men i rumstemperatur går det snabbare.

2. Använd fördegen istället för jäst och tillsätt:

180g  smör, rumstempererat
100g  socker
100g  sirap
kardemumma efter smak
ca 800g  mjöl
ca 500g  mjölk

Kör hop allting, men knåda inte för länge. Mjölk och mjöl är ganska ungefärligt, känn på degen så att den har lagom vetebrödskonsistens. Plasta och låt jäsa minst 3 timmar.

3. Baka ut som vanligt och använd lämplig fyllning. Jag använder ett standardrecept med smör, socker och kanel, men slänger i en bit mandelmassa och kardemumma. Om ni gillar riktigt mumsiga och kladdiga bullar, så trippla fyllningen så det svämmar över ordentligt. Tänk på att torra kanelbullar är rätt tråkigt.

Och så lite bilder……

This slideshow requires JavaScript.

 
4 Comments

Posted by on October 4, 2010 in bakning, Hemmalagat, Johan, Recept

 

4 responses to “Surdegskanelbullar

  1. Pappa

    October 4, 2010 at 6:09 pm

    Nu är det kväll och jag vill se bilder och superlativa ord.

     
  2. matikvadrat

    October 4, 2010 at 8:52 pm

    Jag ska tjata på Johan så kommer de nog strax

     
  3. matikvadrat

    October 4, 2010 at 9:20 pm

    Gott var det, så in i bomben!!! Vi glömde till och med att äta middag Johan!!!

     

Leave a Reply

 
