RSS

Surgurka

12 Sep

Min kompis Magdalena har äntligen delat med sig av sitt recept på polsk surgurka, yeah!!

Mamma hade varit på Möllevångstorget och handlat smågurkor som jag fick dela på och i deras trädgård plockade jag krondill. Sen blev det en burk minsann.

Efter vad jag kollat upp så ska man vara noga med att täcka gurkorna med vätska och de ska antingen vara i en burk med gummiring eller som Magdalena gör, i en spann med en tyngd på som håller gurkorna under vattnet, annars kan det bli explosion! :S

Jag hade en burk med gummiring så jag körde på det. Nu ska de stå i rumstemperatur i en vecka för att mjölksyrebakterierna ska få jobba!

 
2 Comments

Posted by on September 12, 2010 in Hemmalagat, Maja, Recept

 

Tags: , , , , , , , ,

2 responses to “Surgurka

  1. mamma

    September 12, 2010 at 6:54 pm

    Så fint det ser ut med gröna gurkor i burk.
    Imorgon skall jag lägga in saltgurkor. Tror att jag skall köpa fler på torget så att det blir till ättiksgurkor med.
    Föresten grävde du upp pepparrot igår?

    kram, mamma

     
  2. matikvadrat

    September 13, 2010 at 9:29 am

    nope, det tänkte jag inte alls på att man skulle ha i receptet😦

    Idag är vattnet kring gurkorna alldeles mjölkigt, så det börjar ta fart🙂

     

Leave a Reply

 
