RSS

Vad gör man med fallen frukt?

22 Aug

Har en massa äpplen från föräldrarnas trädgård, kantstött, sur fallfrukt som vi ska försöka göra något av innan den ruttnar bort i kylen. Johan ska baka en äpplekaka och jag funderar på äpplechutney, normala trevliga äpplerätter. När vi satt och snackade om hur Johan skulle sila öljäst från maltrester (vi har en färdig omgång öl som hällts på flaskor och bottensatsen är kvar, jästen ska återanvändas till nästa brygd) så kom vi fram till att den jäst och malt som blir kvar kan vi ju testa att göra någon slags äppleöl på……hmmmm, kommer freebasa ett glöggrecept och hoppas på tur!😀

 
5 Comments

Posted by on August 22, 2010 in ÖL, Hemmalagat, Maja

 

Tags: ,

5 responses to “Vad gör man med fallen frukt?

  1. Pappa

    August 26, 2010 at 5:12 pm

    Absolut skall du testa. Jag skulle göra Äppelcider. Mamma sa till mig att jag skulle följa receptet jag hittade på nätet. Där skulle man klyfta äpplena och hälla på 75 gradigt vatten. Jag kokte mos istället (ville ha det sterilt som med öl). Mindre bra i arbetshänseende. Jag fick sila 3 gånger med tätnande silar. Ändå så påminner brygden om äpplejuice med frukkött. Jag hoppas dock att det skall bli mer “fart” i cidern på bekostnad av grumlighet. Jag meddelar när experimentet är klart. Vill du så kan jag spara bottensatsen som innehåller vinjäst om ni vill göra ett nytt försök. Jag kommer att ha något av jästunnorna över efter helgen då 40 liter öl skall på flaskor. Intresserad???????? Tänkte väl det.

     
  2. mamma

    August 26, 2010 at 5:30 pm

    Jag tror att brygden blir jäääättestark. Kände mig berusad av ångorna!!!

     
  3. matikvadrat

    August 29, 2010 at 8:40 am

    Spännande, spännande!!!
    Spara för allt i världen jästen! Vi tar gärna hand om den om du inte vill köra en omgång till själv. Snart är det ju dags att sätta fart på årets glögg också😀

     
  4. Jayne

    September 5, 2010 at 3:00 pm

    OJ..va ni brygger !!!! äppleöl låter intressant må jag säga!!!

     
  5. matikvadrat

    September 12, 2010 at 11:08 am

    ja det puttrar och bubblar överallt i köket😀

     

Leave a Reply

 
