RSS

Sojastrimlor i krondillslag, eller vegetariska kräftor

15 Aug

Igår var det kräftskiva hos mina föräldrar, det var premiär för deras nya partytält, 3 x 9 meter (!) Gott om plats, trevliga grannar och god mat, alltså, en riktigt bra lördagkväll trots att himlen öppnat sig. Det regnade 65 mm mellan kl 18 och 21 i Malmö och en av grannfamiljerna fick avbryta festandet på grund av översvämning i källaren :S

Eftersom jag inte äter kräftor men älskar smaken av krondill, öl, salt och socker så gjorde jag en egen variant av de klassiska kräftorna, sojastrimlor i “kräftlag”

LAG:

6 dillkronor

33 cl bayersk öl

2 msk salt

3 msk socker

1 l vatten (6-7 dl vatten istället)

5 dl sojastrimlor

Koka upp lagen, låt koka en stund, häll lagen i glasburkar, över de kokta, urkramade sojastrimlorna, låt stå ett tag. Jag tyckte själva att lagen blev liiite för tunn så jag minskar nog på mängden vatten nästa år. Annars blev det väldans gott, ingen annan lag jag testat är så god som denna!

 
8 Comments

Posted by on August 15, 2010 in ÖL, Maja, Recept

 

Tags: , , , , , , , ,

8 responses to “Sojastrimlor i krondillslag, eller vegetariska kräftor

  1. Pappa

    August 16, 2010 at 5:02 pm

    Hej Maja

     
  2. Pappa

    August 16, 2010 at 5:03 pm

    Hej Maja

    Kul att du tyckte det var roligt i lördags. Missade at prova dina vegokräftor. Har du några kvar?

     
  3. Jayne

    August 17, 2010 at 12:09 pm

    Ja du…trevligt var det!!!! KUL att träffa dej, har ju inte blivit så mycket nu sen du jobbat på annat ställe!!!
    Jag fick svar från högskolan, många sökande och många reserver så det gick inte att efteranmäla sig. Du får lära mig sen istället!!!

     
  4. matikvadrat

    August 21, 2010 at 4:11 pm

    Hej Pappa.
    Det finns en burk till här hemma så klart att du ska få smaka!

     
  5. matikvadrat

    August 21, 2010 at 4:13 pm

    Så himla synd att det inte fanns platser kvar, jag tycker att det hade varit jättekul att läsa den tillsammans med dig😦
    Men jag ska föra vidare viktig information😀

     
  6. Anna

    August 19, 2015 at 4:35 pm

    Hej! Jag undrar hur länge man ska låta den stå innan man serverar den. Rör det sig om flera dagar?

     
  7. matikvadrat

    August 20, 2015 at 5:37 am

    Hej Anna! Ett dygn skulle jag rekommendera att den får stå och dra. Men åtminstone några timmar så att den hinner svalna och ta åt sig smak. Sojabitarna är tacksamma när det gäller att ta åt sig andra smaker så det brukar gå ganska snabbt. Tänk på att krama ur så mycket vatten som möjligt innan du häller på lagen. Hoppas att det smakar🙂

     

Leave a Reply

 
