RSS

10 saker du bör veta om viktminskning

23 May

Såg en väldigt intressant dokumentär om 10 saker man bör veta om viktminskning.

Jag är svag för bra, pedagogisk populärvetenskap som den här filmen. Fakta presenteras i form av försök på vanliga människor, lätt att ta till sig och väldigt intressant.

En av de 10 saker man bör veta är att soppa mättar mycket längre än samma mängd mat, fast med dryck vid sidan om, eftersom om vattnet är blandat med finfördelad mat så tar det längre tid för den att ta sig vidare från matsäcken, än om det ligger matbitar och skvalpar i vattnet, då åker vattnet ut först och matbitarna ligger kvar längre vilket resulterar i att magsäckens volym minskar! Jag har testat att mixa min frukostfruktsallad till en smoothie för att hålla mig mätt längre (det går 6.5 timmar innan jag får i mig lunch :S) det har faktiskt fungerat, jag känner mig inte alls lika hungrig som förr🙂. Jag såg dokumentären  på SVT play för ett tag sen, den är inte kvar där längre, men ligger på youtube som flera mindre filmer.

 
Leave a comment

Posted by on May 23, 2010 in Maja, Uncategorized

 

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

 
