RSS

Groddat bovete, nu med jord

19 Mar

Jag skrev för ett tag sen om att jag groddat bovete, det var pilligt att få av skalen. Jag hittade ju sen tips om att man först skulle grodda dem, sen sätta dem i jord så att de fick växa till sig lite och tappa skalet av sig själv, så jag testade. OJOJOJ, det har grott ordentligt! Massor av mat!🙂 Bovete är rikt på protein, b-vitamin och magnesium!

 
 

Tags: , , , , ,

7 responses to “Groddat bovete, nu med jord

  1. Huvudveck

    March 23, 2010 at 3:50 pm

    Trevlig överaskning och nästan “Snabbmat”. Du har odlingslott här också så du kan bli “storbonde”.
    Lyckat till på arbetslunchen och hälsa Bosse (fast han inte vill hälsa på mig:).

     
  2. eaniegreenie

    March 24, 2010 at 7:47 am

    Vad intressant att du odlar skott av bovete. Jag har aldrig tagit mig så långt eftersom jag en gång läste att det fanns en del kontrovers kring huruvida den kunde innehålla skadliga ämnen. Har du läst nåt om det? Jag tror att det gällde om man åt väldigt mycket av bovete i grönt stadie (dvs inte blötlagt/groddat bara).

    Men det finns ju kontrovers inom det mesta med raw food och jag hoppas egentligen hitta någon som säger att ‘det är trams, sätt igång och skotta bovete’ =)

    Äntligen har jag hittat din blogg. Kul! Fattar inte hur jag missat den så länge. Nu får jag läsa baklänges…🙂

    /eanie

     
  3. matikvadrat

    March 25, 2010 at 6:58 pm

    Tack för de fina kommentarerna🙂

    Nej, jag har inte läst något om att det ska finnas skadliga ämnen i bovete, hmmm, vad kan det vara? Det enda jag kan hitta är att de kan bli angripna av mögelssvampar som bildar ett gift, aflatoxin, som är cancerframkallande.

    http://www.slv.se/sv/Fragor–svar/Fragor-och-svar/Saker-mat/Aflatoxin—vad-ar-det/

    Får hålla ögon och öron öppna🙂

    Jag gillar din blogg jättemycket också, ser fram emot Raw food-utmaningen, vilken kul idé😀

     
  4. eanie

    March 26, 2010 at 1:47 pm

    Vad kul att du vill vara med i raw food-utmaningen =) Jag väntar bara på månadsskiftet och att min bror ska fixa en liten logga till mig, men det senare verkar gå segt. Utmaning blir det i vilket fall =)

    Det jag läst om grönt bovete är bl a detta: http://www.gillesarbour.com/buckwheat.php och annat den killen skrivit. Om man googlar ‘buckwheat toxic’ kommer en del olika upp (men det verkar mest gälla när man äter stora kvantiteter, som sagt).
    Det finns ju dock oxå de som försvarar bovetegrönt. Så här är det ju jämt inom raw, vet aldrig vad man ska tro… lite jobbigt, men det är ju nyttigt med debatt. Det SER iaf väldigt gott ut med boveteskott =)

     
  5. matikvadrat

    March 27, 2010 at 3:32 pm

    det verkar inte kul att lida av fagopyrism :S
    Jag sökte vidare på fagopyrin, det är ett rött färgämne som sitter i ytterskalet.
    När man klipper av ett skott så kommer det en orange vätska så färgen finns nog allt.
    På vissa ställen står det att fagopyrin är cancerogent, på andra att det är en allergen, onyttigt verkar det iallafall vara. Jag får väl helt enkelt se till att inte äta för mycket🙂

    Hoppas det går bra med loggan🙂

     
  6. eanie

    March 28, 2010 at 12:46 pm

    Det är väl som med allt, annat: lagom är bäst. Hade det varit farligt att äta ens små mängder hade det ju säkert varit vida känt, så man ska nog inte oroa sig för mycket. Få se om jag får tummarna loss nån dag och testa själv. SER ju gott ut som sagt =)

    Hoppas ni får en god buffé idag!

     
  7. matikvadrat

    March 28, 2010 at 1:17 pm

    Håller med, så borde det vara🙂 ( men jag tar det lite lugnt med dem för säkerhets skull…)

    Buffén blir nog alldeles, alldeles underbar, precis som i julas😀

     

Leave a Reply

 
