RSS

Groddat Bovete

19 Jan

 

 

Jag har groddat bovete, helt bovete med skal från biofood. Skalen är för hårda för att ätas, så det är lite pilligt att få groddarna i sig, ganska kul ett tag men sen tröttnar man. Jag sökte information och hittade ett tips på att man kan lägga dem på ett lager jord när de grott och sen klippa av dem när bladen börjar komma. Det ska jag testa nästa gång. Kul att ha en odling på köksbordet som man kan sitta och beta av😉 det måste ju ge vårkänslor om något!!!!😀

I skafferiet hittade jag också en burk med hampafrön, jag funderar på att grodda dem med men det ska tydligen vara klurigt, de möglar visst lätt…….jag testar på några få frön.

 
5 Comments

Posted by on January 19, 2010 in Hemmalagat, Maja, Rawfood, stadsodling, Uncategorized

 

Tags: , , , , , ,

5 responses to “Groddat Bovete

  1. mamma

    January 19, 2010 at 8:51 pm

    Hej
    Ja nu är det väl rätt tid att grodda. Löken och vitlöken känner av att ljusare tider är på gång, de gror.
    Är groddarna goda?

     
  2. matikvadrat

    January 20, 2010 at 8:52 am

    Ja, de var goda! Inte jättemycket smak, men helt ok. Johan gillade också att sitta och pilla med dem😀
    Bra idé att “grodda” lök och vitlök!!

     
  3. Christer Barregren

    April 2, 2010 at 6:43 am

    Jag groddar mungbönor med gott resultat. Då slipper man skala någonting. Grddade mungbönor har dessutom B12.

    I vintras åt jag mycket rå bovetegröt med bovete från Biofood. Då blötlade jag dem bara över natten och sköjde dem innan jag mixade dem med annat gott till en fin gröt🙂

     
  4. matikvadrat

    April 3, 2010 at 8:52 am

    Mungbönsgroddar är bäst!! Jag har en groddsats på gång nu🙂 Jag visste inte att de innehäll B12, det är ju superbra!

    Jag äter också blötlagt bovete, brukar ha det till frukost-fruktsalladen för att hålla mig mätt länge, sen är det ju väldigt gott också!😀

     

Leave a Reply

 
