RSS

Ny tid, nytt sidhuvud

03 Aug

Bloggen har varit vansinnigt försummad den senaste tiden…….. det har funnits andra saker som prioriterats i livet under våren. Men på ett sätt har den inte varit bortglömd, jag tror inte att jag ätit på restaurang många gånger utan att fotografera maten, det har liksom satt sig i ryggraden :) 

Bilden som nu pryder framsidan är tagen på en åker som ligger på romelesåsen, med en fantastisk utsikt (som tyvärr inte låter sig fångas med min 5 megapixels kompaktkamera😦 ) över Sövdesjön och åkrarna i närheten. I åkerkanten trivs blåklinten som fisken i vattnet! Anledningen till att jag ibland befinner mig på denna vackra plats är att jag fått ett sommarjobb som forskarassistent och åker runt på 30 gårdar i Skåne där jag inventerar växter i åkrarna. Inventeringen är en del i ett projekt vid Lunds universitet där det ska utrönas hur ekologiska jordbruk påverkar pollinatörer som fjärilar, bin, humlor och blomflugor.

Tack vare mitt jobb har jag nu också hittat flera blåbärs- och körsbärsfyndigheter och ett ställe med stora härliga kantareller🙂 Mums I love landet!!! Jag har även träffat på en massa rådjur, blivit skälld på av en dovhjort, spanat kronhjort i ett hägn, picknickat med kossor, haft närkontakt med en flock vildsvin, sett en glada med en snok i näbben på 2 meters avstånd och snackat med en massa härliga bönder! Bönder verkar vara väldigt glada och skämtsamma av sig överlag🙂

Har även tagit en bild av min lunchlåda, poatissallad, stora gröna oliver och babyspenat. Inte så värst fancy fancy, men mättande🙂

P1010076

 
5 Comments

Posted by on August 3, 2009 in Maja, Utflykt

 

Tags: , , , , ,

5 responses to “Ny tid, nytt sidhuvud

  1. Huvudveck

    August 3, 2009 at 5:35 pm

    Välkommen tillbaka Matikvadrat. Roligt och givande jobb du har.

     
  2. jayne

    August 3, 2009 at 5:56 pm

    YES Youre back!!!!!! Du har varit saknad men visst förstår jag att livet tar ut sin rätt..

    Vinbär är inget jag egentligen gillar… fast vi har två stora buskar i trädgården… eller gillar… jag vet inte… inte en favorit. Krusbär däremot…mums.

    Hoppas du får en toppenkväll…

     
  3. Eva-Marie

    August 3, 2009 at 6:01 pm

    hejsan
    Så roligt att Matikvadrat är tillbaka.
    kram, Eva-Marie

     
  4. matikvadrat

    August 3, 2009 at 7:22 pm

    såg när Gordon Ramsey lagade en krusbärssmulpaj igår, med apelsin och fläder, verkade såååå god!!!! Ska se om man kan hitta receptet!

     
  5. matikvadrat

    August 3, 2009 at 7:29 pm

    Vilka snälla kommentarer🙂 Tack så mycket!!!

     

Leave a Reply

 
