RSS

Dry Martini

20 Feb

Jag dricker gärna martini med en massa oliver. Med martini menar jag då martini bianco av märket martini.

p2013000

När Johan och jag var på systemet i förrgår för att handla lite ölnyheter så kom jag på att min martiniflaska tagit slut helgen innan och att det snart var helg igen. En 750ml flaska kostar 89kr på systemet, ganska mycket, men billigare än två av de nya ölen som jag gärna ville testa men inte kände att jag hade råd med (Flying Dog Schwarz  och Rouges xs)……
efter en massa velande fram och tillbaks kom jag på att jag nog ville testa att dricka dry martini, som James Bond!!! Jag kom dock inte ihåg något recept (bolaget borde ju ha lite drinkböcker som man kunde bläddra i, varför har de inte det????) Men Gin och Vermouth ska man ju ha iallafall tänkte jag, det kan ju inte spela så jättestor roll vilka sorter man väljer…. Jag köpte iallfall den billigaste ginen jag hittade, Brokers Premium London Dry Gin , 700ml med plommonstop på korken (sprit med hatt är ju ett kvalitetsbevis som alla vet) för 192kr på rea, den hade kostat 239kr🙂 och en liter Perlino Vermouth bianco för 84kr.
Det blev ingen dry martini i förrgår eftersom jag jobbade igår, men idag är jag ledig så vi blandade till en kanna igår.
I de recept jag hittat ska man ha ytterst lite vermouth till en massa gin, jag testade på detta sätt men tyckte trots att ginen var väldigt god, fruktig och frisk, att det gott kunde vara mer vermouth i.
Kanske lär man sig att dricka en riktig Bond-drink så småningom, men som Johan sa efter första smakprovet, – den där Bond måste vara ganska vinglig jämt.🙂

 

p2193251

 

RECEPT från New York bartenderns guide:

9 cl gin

Högst 1/4 tesked torr vermouth

Cocktailoliv

Skaka i en shaker tillsammans med is, sila upp i ett martiniglas, garnera med en cocktailoliv

Jag och pappa snackade om martini och han kom på att han hade en flaska gin som var för hög för att gå in i deras drinkskåp, jag tog hand om den eftersom mitt drinkskåp är högre. Han hade också en flaska med Martini cocktail som han tyckte var äcklig, den tog jag också hand om och planerar att provsmaka idag.

 
Leave a comment

Posted by on February 20, 2009 in Dryck, Hemmalagat, Maja, Recept

 

Tags: , , , ,

Leave a Reply

 
