RSS

sylta och inlagda rödbetor

13 Feb

Mina föräldrars tomt är inte bara en trädgård utan också utlämningsställe för mossagårdslådor, ekologiska papplådor med varierande innehåll. Varje vecka beställs flera lådor av mina föräldrar, jag, Johan och min bror tar hand om några av dem, andra hämtas av skumma främlingar och de flesta bärs in i köket av mina föräldrar.

På senare tid har det nästan varje vecka legat ca ett ton rödbetor i lådorna, därför lagade pappa inlagda rödbetor! mums!

För att ha något till lagade mamma vegetarisk bovetesylta! mums! det lagades så mycket att jag fick hem en stor form sylta och en dunderhonungsburk med rödbetor🙂

Det var mycket gott på ett rågknäcke🙂

 

02

 

Till syltan passar vinet Montecillo crianza bra🙂

 
4 Comments

Posted by on February 13, 2009 in exotiska ingredienser, Hemmalagat, Maja, Recept

 

Tags: , , , , , , , , ,

4 responses to “sylta och inlagda rödbetor

  1. veggietoppen

    February 13, 2009 at 6:47 pm

    http://veggietoppen.wordpress.com/category/nykomlingar/

    Förövrigt, så är kokta rödbetor med smält smör en gudomlig favorit! När jag var i forna Sovjetunionen på 80-talet så var det och potatismos i princip det enda som fanns tillgängligt att äta ute. Men å andra sidan så var det fantastiskt gott.

     
  2. Pappa Pannbiff

    February 14, 2009 at 6:48 am

    Man får tacka för berömmet. En liten detalj bara. De flesta skumma främlingar bär vi inte in i köket.

     
  3. matikvadrat

    February 14, 2009 at 5:16 pm

    kokta rödbetor med smält smör verkar ju hur gott som helst, det ödet kommer säkert några av betorna att möta🙂
    Den glada ryssen Vadim på bilden har för övrigt en mamma som gör jättegod borsjtj, fast det är lju ite klyddigt att laga själv så det blir inte så ofta av hemma hos oss. Fast nu blev jag lite sugen….

    Vilken tur att ni inte bär in alla främlingar i huset Pappa Pannbiff, då hade ni nog fått ont i fötterna😉

     
  4. mamma

    February 14, 2009 at 9:31 pm

    hejsan
    Det kan ju vara kul med främlingar i köket ibland, alltid roligt med nya vänner. På måndag blir det kokra rödbetor, smör och potatismos. Tack för tipset.
    Kram, mamma

     

Leave a Reply

 
