RSS

Majas Ölfavoriter 2008

03 Jan

pc310037

Eftersom 2008 har tagit slut så känns det som en bra tidpunkt att göra bokslut på de öl jag druckit under det gångna året, för att själv kunna hålla reda på favoriterna och för att kunna ge läsarna rekommendationer inför det nya ölåret. Här är en lista på de öl som ligger i topp bland mina betygsättningar, de jag kunde hitta….. Jag har skrivit på en massa lappar på krogen, på gratisvykort, kvitton, i olika tidningar jag haft med mig och på annat skrafs som funnits till hands och där bläcket kunnat fästa, därför är jag ganska säker på att några betyg försvunnit på olika sätt, kanske för att bli funna vid ett senare tillfälle eller för att gå in i evigheten i någon soptunna…… I år ska jag ha ett anteckningsblock!

 

Mina bästa öl 2008:

10 poängare

Cantillon geuze (mycket bättre än champagne, smakar som ett fyrverkeri)

Sotholmen stout

Brooklyn black chocolat stout

9,5 poängare

Knark V

Péché mortel

9 poängare

Hibernation ale

Duchesse de bourgogne (lagrad i några år)

Nögne ö imperial brown ale

Eisbock

Stone imperial russian stout

Solstice d´hiver

Stille nacht

Criminally bad elf

Mikkeller fra til

Bush de noel

Hercules double indian pale ale

Beer geek breakfast

Le merle

Thisted limfjordsporter

Nögne Ö Klin kokos

Pumpvikens påsköl

Old Rasputin russian imperial stout

Chimay vit trippel

Lion stout

Milk stout

Mysingen midvinterbrygd

Anchor old foghorn

Flying dog gonzo imperial stout

Aecht schlenkerla rauchbier

Meantime coffee

Smörpundet porter

Dessa är alltså de öl som jag gett högst betyg under året. Jag har märkt att jag gärna dricker ordentligt fylliga och alkoholstarka öl såhär på vintern, på sommaren är det gott med ordentligt beska Indian Pale ales och mörka stout och portersorter som Lion stout och Milk stout, fast de öl jag gett höga betyg njuter jag gärna av året runt.

 

pc310058

God fortsättning.

 
4 Comments

Posted by on January 3, 2009 in ÖL, Dryck, jul, Maja

 

Tags: , , , , ,

4 responses to “Majas Ölfavoriter 2008

  1. Pappa Pannbiff

    January 4, 2009 at 4:15 pm

    Mycket intressant redovisning. På et par ställen håller jag med dig men, som du vet, skiljer vår smak sig åt. Jag har däremot ett förslag. Varför inte skicka in en artikel till Humlebladet. Fakta är redan framtagen. Omdömmen finns och din berättarkunskap är omtvistad. Jag skulle vilja läsa om ditt ÖL-ÅRET 2008.

    Fundera och sedan skriv.

     
  2. matikvadrat

    January 4, 2009 at 5:23 pm

    Om min berättarkunskap är omtvistad så är det ju inte troligt att särskilt många är intresserade av att läsa vad jag skriver……….😦

     
  3. Pappa Pannbiff

    January 4, 2009 at 6:01 pm

    Förlåt. Det skall vara oomtvistad. Du kan berättandets konst och är välformulerad i såväl tal som skrift.
    Ber om ursäkt att jag glömde ett O.

     
  4. matikvadrat

    January 4, 2009 at 6:49 pm

    hahaha, det kanske var o-viktigt😉

     

Leave a Reply

 
