RSS

Julbord på bakom muggen

16 Dec

I lördags var vi på julbord på bakom muggen på Kungsgatan 18 i Malmö. Vi har ju varit där och fikat några gånger och visste att de har god mat. De hade också lovat att jag som vegetarian inte skulle bli besviken, det blev jag inte heller, jag blev nöjd och mycket mätt!

 

 

p1010048

 

 

På bordet fanns Grönkålssoppa med tillhörande ägghalvor, 3 sorters bröd, en cheddarost, en gorgonzolaost, cornichos, grönkålsfrittata, vegetariska köttbullar, rödbetssallad, rödkålssallad med apelsin och saffran, lingonchutney och vegetarisk janssons frestelse. Allt var mycket gott, fast jag hade kryddat mer om jag lagat maten själv. Janssons var lite tam, mamma brukar göra en vegetarisk med alger som är mer Janssonlik, den som fanns på bakom muggen påminde mycket om en god men vanlig potatisgratäng.

 

p1010043

 

Här är en bild som visar hur man inte ska ta upp mat från ett smörgåsbord, det blev alldeles för slafsigt!

Efterrätten bestod av ris á la malta med en mangosås och en hallonsås, kladdkaka med romgrädde, kardemumma biscotti, mintkarameller, fullkornspepparkakor, kaffe och te. Allt var väldigt gott med kladdkakan var fantastisk! Den finns även i deras ordinarie sortiment, tur🙂 jag kommer äta den igen!

p1010054

 

Efter maten satt jag och Johan kvar ett tag, sippade på den kalla glöggen vi fick som välkomstdrink (det fanns lite kvar i kannan) och lät julstämningen krypa på. Sen cyklade vi hem till mamma och pappa. De och bröderna var inte hmma när vi kom fram, de tog bussen. Hos familjen blev det julölsprovning och “päron till farsa firar jul” som vi ser var jul, den är bäst🙂 Mer om detta i ett senare inlägg.

 
Leave a comment

Posted by on December 16, 2008 in jul, Kafébesök, Maja, Restaurangbesök

 

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

 
