RSS

Föreningen Maltes årsmöte

01 Dec

I lördags var det dags för Sällskapet Maltes årsmöte som infaller vart år lördagen närmst Maltes namnsdag.

Kvällen började med ett föröl, Mikkelers It´s alight, tror att det stavas så här men det står inte med på Mikkellers hemsida så jag är inte säker. Den var väldigt god, syrlig med toner av svavel och grapefrukt, eftersmaken var fruktig och söt. Ölen fick 8/10 i betyg av oss båda. Till förölet fick vi brottas med ett ölquiz, ett riktigt svårt sådant! Jag lyckades gissa mig till 4 rätt (av 12 tror jag) vilket resulterade i ett (tröst)pris, en ölöppnare från Samuel Adams. Johan var bättre på quizet, han har för sig att han fick 6 rätt och vann iallafall en kylskåpsmagnet från Guinness. Innan dragningen av quizvinnare så hölls själva årsmötet, sen fick vi förrätt. Johan och de andra köttätarna fick laxmousse som var rökt på något sätt. Själv fick jag grillad pumpa på salladsbädd med gröna och gula linser och mungbönor.

 

p1010003

 

Till varmrätt blev det rullar av filodeg eller smördeg, med fyllning av ris och svamp och en pajbit med morot och annat gott. Särskilt rullarna var jättegoda!

pb280007

 

Ett viktigt inslag på årsmötena är det stora lotteriet med vinster från olika sponsorer. I bakgrunden på matbilden syns våra 6 lotter, vi drog ner på lottköpandet i år eftersom vi inte vann något förra året….tyvärr upprepades vår tur i år😦 Men vi kanske får vara med och dela på pappas pris. Eftersom han var med och höll i lottdragningen så fick jag gå upp och hämta priser åt honom. Första gången han vann valde jag ett presentkort på Brogatan på 5 valfria öl. Tyckte det var lite smart eftersom vi är fem personer i familjen som dricker öl🙂 fast pappa påpekade att han själv klarar av att dricka de alla, så vi får se…..

Lagom till maten öppnade gratisbaren. Vi började med Nils Oscars kalasjulöl som Johan tyckte luktade gruyereost, vilket nog kan stämma. I smaken kände jag av krabba, malt, humle och koriander. Betyget landade på 7/10 från oss båda.

Sen gav vi oss på en Anchor christmas  som smakade Dr. pepper, lakrits och malt. Eftersmaken var lite bitter med smak av humle och choklad. Betyget blev 7/10 även för denna.

Oppigårds winter ale hade doft av juteväv, koriander och krut och smakade bitter och humle. Eftersmaken var bitter och lång. Betyget blev 6/10.

Nästa öl blev Mysingen midvinter från Nynäshamns ångbryggeri. Mysingen är en gammal favorit med doft av tjära och svavel, smaken är rökig med lakrits och chokladtoner. eftersmaken är aningen besk. Johan tycker att eftersmaken påminner om rökt korv. Jag gav mysingen 8,5/10 och av Johan fick den 7,5/10.

Till efterrätt serverades Chokladmoussetårta. Till den drack vi en timmermans kriek. Jag tyckte även att mysingen passade riktgigt bra till den krämiga, kraftiga chokladsmaken.

pb280016

 
2 Comments

Posted by on December 1, 2008 in ÖL, Dryck, jul, Maja, Recension

 

Tags: , , , , ,

2 responses to “Föreningen Maltes årsmöte

  1. Pappa Pannbiff

    December 4, 2008 at 7:43 am

    Hej på er.

    Det är roligt att läsa om festen man var med på. Maten som vi ickevegeterianer fick var också mycket god. Vi drack också mycket fint öl. Innan ni kom så avsmakade ett gäng en gammal spontanjäst belgisk öl. Den var gammal, unken och syrlig. En smakupplevelse som gick från 0 poäng till 8 på 5 minuter. Mycket märkligt och intressant. Tyvärr kommer jag inte ihåg men du får fråga Lennart nästa gång vad vi drack.

    Håller på att överlägga med MOR I HUSET om egen egen julölsproving. Återkommer.

    Ps/ jag skall förhoppningsvis hämta Humlegårdens försändelse idag/Ds

     
  2. matikvadrat

    December 4, 2008 at 7:56 am

    Just det ja, den grå tröjan som syns bakom matbilden var ju pappa pannbiffs vinst som jag fick, den är från ölmärket singh. tack så mycket!

     

Leave a Reply

 
