RSS

Glöggtime

02 Nov

Nu har vi äntligen satt en glögg, eller vad man nu ska kalla det, koka glögg låter mysigare, men det är ju ingen värme inblandat i första steget, däremot är jäsningen en viktig process och därför sätter man ju en glögg på samma sätt som man sätter en deg……eller något😉

Hur som helst så hittade jag två varianter av recept, ett på en facebook grupp som heter “vi som är riktiga glöggälskare” där jag är medlem, och ett recept på receptbankens kokbok (med kumminkärnor…hmm….) Efter en del modifierande kom jag fram till ett eget recept, som ser ut så här:

 

MAJAS och JOHANS GLÖGG 2008

  • 400g potatis (ca 5st)
  • 100g färsk ingefära (halv knytnäve stor bit)
  • 1 1/2 påse kardemummakärnor (15g)
  • 2 påsar hel nejlika (22g)
  • 15 enbär
  • 2.5 kilo socker
  • 25g apelsinskal (jag använde torkat, motsvarande skal från två färska apelsiner)
  • 1 1/2 liter julmust
  • 3 1/2 liter svagdricka
  • 50g jäst
  • 500g russin

Allting blandas ihop i ett tillräckligt stort kärl, jag använde en tioliters plastspann och blandade de torra ingredienserna först. Det skummar väldigt när man häller i svagdrickan och julmusten, men det är bara att ha tålamod och röra om🙂 Täck sedan över blandningen med plastfolie och låt stå 3-4 veckor innan det tappas upp på flaskor. Glöggen blir bara bättre om den lagras längre, fast den är god efter 3-4 veckor redan🙂 Glöggen blir ganska stark alkoholmässigt, kanske lite under 10% fast då gissar jag bara.

SKÅL!

De största modifikationerna från de mer klassiska glöggrecepten jag hittade är att jag tagit 1 1/2 liter julmust istället för motsvarande mängd svagdricka och att jag tillsatt apelsinskal och enbär, några av de andra kryddorna har jag också ökat mängden på eftersom jag gillar riktigt smakrik glögg. Man kan göra som man själv känner med glöggkryddorna, så länge man inte glömmer jästen så är det lugnt🙂

 

Årets glögg heter Majas och Johans glögg 2008 och ser för tillfället ut såhär🙂

 
6 Comments

Posted by on November 2, 2008 in Dryck, Glögg, Hemmalagat, jul, Maja, Recept

 

Tags: , , , , , , ,

6 responses to “Glöggtime

  1. Eva-Marie

    November 5, 2008 at 10:08 pm

    Vad det bubblar och fräser.
    kssssssssssplopppppppppopp

     
  2. matikvadrat

    November 6, 2008 at 11:46 am

    Ja tyvärr har jag lock för båda öronen så det susar bara lite svagt när jag lyssnar……

     
  3. Eva-Marie

    November 6, 2008 at 12:23 pm

    Är det stora eller små (grytlock) du har?

    HEJ DÅ

     
  4. matikvadrat

    November 9, 2008 at 6:02 pm

    det var stora, tjocka keramiklock, fett obekvämt….

     
  5. mamma

    December 10, 2008 at 3:14 pm

    Hej
    Hur går det med glöggen?
    Ni passar väl den så att inte katterna lapar i sig?
    hej hej mamma

     

Leave a Reply

 
