RSS

Födelsedag i Köpenhamn

29 Oct

Igår fyllde  jag år, så Maja bjöd mig på en tripp till Köpenhamn. Vi åkte tåget till Örestad, och tog därifrån Metron till Frederiksberg. I universitetets botaniska trädgårdar där finns det ett växthus som används som café, Væksthuset. Tanken var att vi skulle ta frukost där, men de verkar ha öppet lite efter hur skolan har föreläsningar, så därför blev det bara en kopp gott cappucino (mackor hade de inte gjort än). Studentkort gällde och kaffet kostade bara 12;-.

Träd i Botaniska trädgården

Vi tog oss sen in mot ströget, där vi så småningom fikade på Robert’s Coffee, i korsningen Studiestræde/Larsbjørnsstræde. De hade väldigt goda mackor på rågbröd och getost och croissanter med choklad från Emmerys. Maja drack en mycket god chai-latte och jag tog varm svartvinbärssaft.

 

De hade väldigt fin inredning i mysiga lokaler. Ett ställe vi definitivt rekomenderar och kommer att besöka igen.

 

Efter frukost tog vi oss en tur i lite affärer, bland annat Illums bolighus där de har vansinniga mängder danskt julpynt i sin julestue, där allt var indelat efter färg och tillverkare.

Lunch åt vi på Den Grønne Kælder, som är en helt vegetarisk restaurang. Jag åt potatispaj, potatissallad och pastasallad, allt väldigt gott. Maja tog en mycket stark, men god, tomatsoppa och en AZ Ale från Refsvindinge bryggeri (betyg 6 från Maja och en 7a från mig).

 

Nu blev jag så hungrig av allt matsnack, så vi ska laga mat… fortsättning följer.

 

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

2 responses to “Födelsedag i Köpenhamn

  1. Pappa Pannbiff

    October 29, 2008 at 8:03 pm

    Tänk vad ni hittar och utforskar. Nu gäller det att komma ihåg var ni har varit.

    Ni har smakat annat än mina pannbiffar. Jag tror att jag kankse skall sadla om och gå över till ………..
    Vi får se.
    Ha de

     
  2. matikvadrat

    November 2, 2008 at 9:38 am

    Ja, det är ju bra att blogga om ställen man varit på och vill till igen, både för sin egen skull (för att minnas var och varför) och för andras skull (för att de ska få reda på var och varför)
    🙂

    Trevlig söndag

     

Leave a Reply

 
