RSS

Levain 1.3 och rågsur

19 Oct

Jag glömde i min upphetsning helt bort att skriva ett inlägg om fortsättningen på min russinjäst.
Jag tänkte från början leta upp nåt levainbaserat recept i Bröd, men jag tyckte det verkade krångligt, så jag körde på Pain de Martin‘s folklevain istället.
Nåt roligare bak har jag aldrig gjort! Att se brödet växa efter varje steg är väldigt kul, man står och hänger framför akvariet (där det jäser) och bara glor.
Jag bakade inte exakt efter Martins recept, dels eftersom jag är väldigt slarvig och glömmer bort mig och dels för att vi inte har en så exakt våg och därför får höfta lite mer, samt att vi saknar bakmaskin, så man måste knåda för hand. Jag tror dock att handknådningen betalar sig, då man får gratis träning och dessutom får  känna hur degen utvecklar sig och till slut blir som häftmassa, ni vet så som den blir om man kladdar med den tills den är lite varm och trådig.

Så här såg bröden ut innan jag slängde in dem i ugnen (glömde såklart fota resultatet).

Folklevain

 

Häromdan bakade jag också ett bröd på rågsur, Martins surdegsbröd med anis och kummin.
Det här brödet blev sanslöst gott!!! Det blev så bra att man två dagar senare fortfarande kan äta det utan smör och bara njuta av den kryddiga och syrliga smaken. Jag säger bara: baka det!

Här kommer en bild:

 
3 Comments

Posted by on October 19, 2008 in bakning, bröd, Hemmalagat, Johan

 

Tags: , , , , , , ,

3 responses to “Levain 1.3 och rågsur

  1. Josef Boberg

    October 21, 2008 at 12:32 pm

    Mums…🙂

     
  2. Kristina

    May 10, 2009 at 3:08 pm

    Hej!

    Kan någon förklara för mig varför inte mina försök med levain fungerar. Har följt Jan Heds recept minutiöst.
    Bröden blir som hårda stenar, går inte ens att skära. Levainen är gjord i 3 steg. Första steget med russinjäst. Nu har jag en massa färdig levain i kylen men vågar mig inte på fler bröd. Hur ska jag starta med denna färdiga levain? Vad gör jag för fel?
    Tacksam för svar.

    Kristina

     
  3. matikvadrat

    May 22, 2009 at 9:09 am

    hejhej!
    Du ska ju få en rätt så hård, men ätbar och god skorpa. Riktigt vad som blir fel vet jag inte riktigt, men jag kan tänka mig att brödet blir lite rostat och därför blir skorpan för tjock.
    Använder du termometer när du bakar och vid vilken temperatur kör du?

    Jag tycker själv att Heds recept är onödigt krångliga och upptäckte att Martins är mycket lättare att följa, har nog aldrig misslyckas med hans.

    /johan

     

Leave a Reply

 
