RSS

Ölprovning stout och porter

18 Oct

Igår var vi på ölprovning. Vi är medlemmar i ölsällskapet Malte och igår var det dags att prova porter och stout. För 250kr fick vi prova 6 öl, en öl fick vi till maten och maten bestod av en god buffé med paj, sallad med bulgur, potatissallad, hummusröra, brieost, mögelost och mörkt bröd mmm. Porter och stout är mörka, överjästa öl med mycket smak. Mer ölfakta finns till exempel på iglaset.se, kolla också in Stouters ölblogg som är superb och som också har ett inlägg om samma ölprovning, höstmörker som den hette.

 

 

Ölen som provades var:

Carnegie starkporter (Carlsberg Sverige AB)

Poäng: 6/10

Färg: Mörk

Doft: rökig, söt, humle

Smak: Söt, lite rökig, lite bitter, metall, karamell, humle. Efter att jag smakat de andra ölen så framträdde sötman mycket tydligare i Carnegien.

Eftersmak: Lakrits, kåda, sötma

Helhetsintryck: God

 

Oppigårds starkporter (Oppigårds bryggeri AB)

Poäng: 8/10

Färg: Mörk

Doft: rökig, fesost

Smak: Fyllig, choklad, kaffe, bitter, aningen fesen, eldat trä

Eftersmak: Bitter, choklad

Helhetsintryck: Mycket god

 

Nils Oscar rökporter (Nils Oscar company AB)

Poäng: 7/10

Färg: Mörk

Doft: Klen, lite rökig, lite karamell

Smak: Lite rök (alldeles för lite!) aningen bitter, lite väl lättdrucken

Eftersmak: Lite rökig, lite bitter

Helhetsintryck: God

 

Slottskällan imperial stout (Gamla slottskällans bryggeri)

Poäng: 9/10

Färg: Mörk

Doft: karamell

Smak: Karamell, söt, fyllig, stark, eldig

Eftersmak: stark, karamell

Helhetsintryck: Mycket god

 

1/2 Idjit ( Dugges ale- & porterbryggeri)

Poäng: 8/10

Färg: Mörk

Doft: rigi-choklad, kaffe, lakrits, fyllig, karamell

Smak: syrlig, choklad, koriander, kaffe, bitter

Eftersmak: choklad, bitter

Helhetsintryck: God, intressant, mångfacetterad

 

Öresund stout ( Mikkeller )

Poäng: 9/10

Färg: Svart

Doft: Gummiboll, honung, parfym, barbie

Smak: Spritig, eldig, fuktiga löv, fyllig, korianderfrö och pommerans (ojoj, vilka termer det blev här🙂

Eftersmak: Stark, eldig, bitter

Helhetsintryck: God och intressant

 

Lite förtydligande:

Med ordet fesen tänker jag mig dansk ost som gamle ole eller havarti….🙂 Barbie- tänk nu barbiedocka precis urplockad ur asken, mmm barndomsfödelsedagar i sommarstugan🙂

 

 

Mikkellers öresunds stout bryggdes speciellt till sällskapet Maltes 20-årsjubileum år 2006. Den var alltså lagrad i två år när vi drack den igår🙂

 

 

1/2 Idjit var en uppföljare på Idjit som enligt Dugges inte blev tillräckligt extrem, Tack för det säger jag som köpte med en flaska på en halv liter för 45 kronor🙂 Tydligen hade en del av 1/2 Idjitflaskorna blivit infekterade och därför syrligare än vad som var meningen. Därför fick den väldigt varierande betyg av oss som provade igår. Flaskan jag provade ur hade antagligen inte blivit infekterad, får se hur det är med den jag köpte med mig. Den har en jästring uppe i halsen, det kunde tydligen tyda på infektion. Jag hoppas att det låter värre med infekterat än vad det smakar. Jag brukar ju gilla syrlighet i öl.

 

Såhär ser mitt provningsprotokoll ut, med den obligatoriska ölfläcken😉

 

 

Dessa tre köpte vi med oss hem. En 1/2 Idjit, en milkstout och en timmermans kriek, det ska ju varieras, hahaha

Kolla in glasen på bordet, de bredvid oss lämnade kvar såhär mycket i sina glas när de gick!!! Katastrof!!!

 

 

Slottskällans imperial stout var en riktig goding. När jag drack den i våras var den lite av en besvikelse, innan dess hade jag druckit en som vi lagrat i tre år som var fantastisk, men den olagrade i våras var tunn och tråkig. Vi bestämde oss då för att köpa en och lagra. Tydligen så räcker det med några månader för att de ska bli riktigt bra!! Vad kul🙂 Då går det alltså att dricka 2008 års brygd nu redan🙂

 
4 Comments

Posted by on October 18, 2008 in ÖL, Bloggar, Dryck, Maja, Recension, Uncategorized

 

Tags: , , , , , , , , , , ,

4 responses to “Ölprovning stout och porter

  1. stouter

    October 18, 2008 at 1:47 pm

    Härligt inlägg, mitt blev inte alls lika stort eller ingående🙂

     
  2. stouter

    October 18, 2008 at 2:22 pm

    Nu har jag förresten länkat till detta inlägg från mitt också, det kändes bäst med tanke på hur fattigt på text mitt är, haha

     
  3. matikvadrat

    October 18, 2008 at 2:26 pm

    Jag tackar och bugar🙂 (och är lite avundsjuk på att du lyckades fånga vår underbare ordförande på bild, blir lika fascinerad på varje provning av hur pålästa provningsledarna är🙂 ) Kanske dags för dig att hålla i en provning snart?

     
  4. pappa

    October 18, 2008 at 3:48 pm

    Hej på dig.

    Kul att provningen blev bra. Själv ville jag inte vara med, tycker inte om stout och porter.

    Vi satt och åt sushi och drack lite vin med grannar.

    Nu skall jag kolla “stouter”

    Ha de
    Pappa

     

Leave a Reply

 
