RSS

Kockjobb

11 Oct

Jag har vikarierat som kock i ett skolkök onsdag till fredag denna vecka. Det har varit tungt att börja klockan 06:45 på mornarna….. Det var länge sen jag steg upp medans det fortfarande var mörkt ute!

i köket jag arbetade lagade jag mat till 2 dagisavdelningar och 2 skolklasser, sammanlagt ca 70 barn. Jag har aldrig arbetat i ett kök innan och nu skulle jag stå där och jobba helt själv!!! IIIHH!!!

Det var svårt att veta hur mycket mat jag skulle laga, jag har dålig erfarenhet av hur mycket barn äter och det fanns inte mycket information att tillgå i köket, eller så var jag för uppstressad för att hitta det i kokböckerna där fanns….. Första dagen kokade jag ca 5kilo för mycket pasta!!!! Inte lätt…

Disken skulle också tas om hand. Jag hade att göra hela tiden med frukost, disk, lunch, disk, mellanmål. I torsdags var det soppdag, då skulle barnen ha nybakat bröd. Skönt att jag har brödrecept i huvudet, 1 påse/kub jäst, 1/2 liter vatten räcker ju att hålla reda på, sen är det bara att tillsätta salt, olja och mjöl tills det blir en lagom deg. Brödet blev uppskattat🙂

Barnen verkade ha väldigt olika förhållande till maten. Ett barn berättade att hon älskade maten första dagen, det var spaghetti och köttfärssås, andra dagen älskade hon linssoppan och tredje dagen majsen, så gulligt🙂 Ett annat barn förklarade varje gång jag berättat vad det skulle bli för mat att hon inte åt det, inte lika kul…. fast när hon berättade igår att hon inte åt nyponsoppa och jag sa att glass som de skulle ha till åt hon väl iallafall så fick hon ju hålla med, hahaha.

Nästa vecka ska jag jobba på både de två dagisavdelningarna och på fritidshemmet, samt på ett annat dagis. Det ska bli intressant och kul, hoppas vi får pyssla🙂

 
2 Comments

Posted by on October 11, 2008 in bakning, bröd, Maja

 

Tags: , ,

2 responses to “Kockjobb

  1. Eva-Marie

    October 12, 2008 at 9:31 pm

    Hoppas du får en trevlig vecka med barn och personal.Har de inte planerat in pyssel så kan du väl spontanpyssla lite då och då,det blir säkert uppskattat.
    Hej för denna gång.

     
  2. Jayne

    October 18, 2008 at 2:29 pm

    Du gjorde ett kanonjobb i köket!!!!!
    Jag som jobbat där i massor av år, hade aldrig klarat det!!! Så toppenbetyg till dej, du verkade dessutom så lugn!!!!

    Inne på vår avdelning gjorde du också ett strålande jobb! Pyssla… (skapa säger chefen att vi ska säga) får du absolut göra ! Vet vi det nästa gång!!! Alla sakerna står på hyllan i tvättrummet!

     

Leave a Reply

 
