RSS

Fikafredag på Simpan

19 Sep

Fredag betyder fika, idag bar det av till Simpan, Simrishamnsgatans café, precis vid möllevångstorget i Malmö. Vi har ätit frukostbuffé här innan, för ynka 50kr!.

Idag var Johan hungrig som en varg eftersom vi hade brödbrist lagom till frukost imorse, så han beställde en pizza. Jag beställde en varm macka med mandelpesto och brieost för 44kr och en varm chokladmjölk för 15kr (tror jag) med grädde. Varm chokladen var jättegod, jag fick den direkt och det tog en stund innan maten var klar. Det var inte lätt att låta bli att dricka upp hela!!! Men jag klarade det🙂. Varm choklad med vispgrädde är ju fantastiskt gott, varför dricker jag inte det oftare? Idag ratade jag kaffet för att jag är förkyld. Jag gillar inte att dricka kaffe då, man känner sig sjukare tycker jag. 

varm choklad på simpan

varm choklad på simpan

Det var massor med folk på caféet, det är ju European Social Forum i Malmö nu och massor med människor överallt runt möllan. Efter lite mer än 10 minuter kom maten, vi kanske hittade hittade en lucka i beställningsströmmen?.

Johans pizza (vegovarianten) var inte stor men han tyckte att den var jättegod, den får 5 bohemscarves (ny skala som Johan hittade på precis) av 5 möjliga, fast han tyckte att den var lite dyr, man är ju van vid riktigt billiga pizzor i Malmö, fast då håller de ju långt ifrån samma klass……

Min macka var också jättegod, mandelpeston var en röd historia med tomat och ganska grova mandelbitar, bra idé! brieosten var genomgrillad, salladsbladen fina och krispiga och groddarna likaså. Brödet var också jättegott, halvgrovt med knaprig yta och fluffigt inuti.

macka från simpan

macka från simpan

 

 

På Simpan kan man låna spel, undrar vad som är lämplig pant?

På hemvägen stannade vi till och lyssnade på körsång i rondellen på Kristiansstadsgatan vid folkets park. Nationaliteten på kören var svårgissad, Johan tror att de var eskimåer eller grönlänningar. Jag har ingen aning men tyckte att de hade härliga dräkter på sig.

 

Imorgon är det Bondens marknad på drottningtorget och på söndag blir det skördemarknad i folkets park, så det kanske blir fler fikatillfällen i helgen. Glad helg.

 
Leave a comment

Posted by on September 19, 2008 in Kafébesök, Maja, Restaurangbesök

 

Tags: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

 
