RSS

Citronmuffins med potatis

01 Sep

Potatis i muffins? Jag ville ha riktigt goda muffins, fluffiga och tunga samtidigt, så som de godaste cafémuffinsen brukar vara. Hur gör man då det?

Jag komponerade ihop ett recept med kokt potatis som blivit över efter middagen. Som hjälp använde jag ett recept på bananmuffins från vår kokbok, fast det var inte mycket som var sig likt efter ett tag🙂 Som topping gjorde jag en smulpajsvariant av havregryn, socker, smör och kanel. Jag hade blivit tipsat om att det skulle vara suveränt gott, och det var inte lögn! Muffinsen blev verkligen goda, potatis är super! Jag kommer aldrig mer att baka låga torra “barnkalasmuffins” igen🙂

 

 

 

Citronmuffins med potatis & smulhuvud

Recept

Ugn 225 grader,  20-25 minuter

Muffins

3dl mjöl

2dl socker

rivet skal från 2 citroner

1tsk bikarbonat

1msk vaniljsocker

1 1/2 dl kokt potatis

1dl mjölk

1 ägg

50gram smör

blanda mjöl, socker, citronskal, vaniljsocker och bikarbonat.

Tillsätt kokt potatis och rumsvarmt smör, arbeta ihop till en kornig massa.

tillsätt mjölk och ägg.

Häll upp i 6 stora muffinsformar (jag använde en muffinsplåt)

 

Smulhuvudet:

50gram smör

2dl havregryn

2tsk kanel

2msk socker

arbeta ihop allt, smula över muffinssmeten.

skjuts in i ugnen, 225 grader i cirka 20-25 minuter.

 
1 Comment

Posted by on September 1, 2008 in bakning, Hemmalagat, Maja, Recept

 

Tags: , , , , ,

One response to “Citronmuffins med potatis

  1. Recept bröd scones bakning bakrecept choklad

    October 8, 2009 at 5:50 pm

    Låter inte som ett dumt recept det, får jag pröva på här i hemmet nån dag. Muffins, och speciellt bananmuffins är alltid gott!
    Fin blogg du har förresten, Kram!
    Bananmuffins recept

     

Leave a Reply

 
