RSS

Brödbak – jakten på det perfekta brödet

29 Aug

Igår bakade jag ett bröd på alla möjliga sorters mjöl som jag hade hemma.

När jag är hemma en hel dag tycker jag att det kan vara kul att baka ett bröd som får jäsa riktigt länge. Jag brukar börja med att blanda en riktigt lös smet, som velling ungefär, och sen låta den stå och jäsa någon eller några timmar ovanpå akvariet eftersom det är varmt och skönt där.

så här såg den ut när den jäst, bubblig och trevlig.

 

Sen blandade jag i mer mjöl så att det blev en ganska kletig och väldigt seg deg, som fick jäsa några timmar till ovanpå akvariet. den degen såg ut såhär innan den jäst igen.

 

Jag glömde fotografera den efter att den jäst, men den var så stor att den höll på att välla över och var väldigt trådig. Degen bearbetade jag på bakbordet med handkraft till en på gränsen till smidig deg Jag tycker att det är viktigt att inte ha för mycket mjöl när man bakar bröd, då blir det torrt och tråkigt, hellre för blöt än för torr. Brödet såg ut sähär innan det fick jäsa en timme till på akvariet.

 

Efter en timmes jäsning såg det ut såhär

Brödet sattes sen in i kall ugn som jag ställde på 200 grader.

Efter ca en timme såg det ut såhär.

skorpan blev knaprig men inte så hård att den var svår att bita i och brödet blev riktigt gott. Kanske lite stort, nästa gång gör jag nog två limpor istället.

 

Recept:

steg 1)

5 deciliter blandade mjölsorter (jag använde graham, vetemjöl, majsmjöl, vetekross)

50 gram jäst

5 deciliter vatten

2 tsk salt

1msk olja

Blanda allt ordentligt och låt stå tills det bubblar fint.

Steg 2)

tillsätt sedan mer mjöl tills det blir en kletig deg, ca 5dl.

låt jäsa tills degen är riktigt stor och trådig.

Steg 3)

knåda sedan degen på mjölat bakbord, det går åt 2-3dl mjöl till. Degen ska vara bearbetningsbar men inte torr.

låt jäsa ett tag till, en halv till en timme

Steg 4)

sätt in brödet i kall ugn som satts på 200 grader

grädda ca en timme eller tills brödet fått fin färg och låter ihåligt när man knackar på undersidan av det (bästa sättet att veta att det är färdigt tycker jag).

KLART

 

 
Leave a comment

Posted by on August 29, 2008 in bröd, Hemmalagat, Maja, Recept

 

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

 
