RSS

VEGETARISK BRANTEVIKSSILL

01 Apr

Efter att Johan testat brantevikssill på fröken Östergrens i Hammenhög och fått en ny favoritinläggning var jag ju tvungen att testa denna inläggning på min låtsassill.

När vi var på Katrinetorps gård åt jag picklad shitakesvamp så jag tänkte testa att göra branteviksshitake. Tyvärr hade de bara champinjoner i affären så jag körde på med det istället tillsammans med kokt aubergine, som är en väl beprövad ingrediens.

Jag måste hålla med Johan om att det var väldigt gott!!! Annars brukar jag mest göra gräddfilsinläggningar med senap, vitlök eller dill.

På bilden har jag gjort en knäckebrödsmacka med gräddfil i botten, ruccolasallad, hackad gurka, hackat ägg och överst svampen och auberginen.

vegetarisk-brantevikssillmacka.jpg

 

Receptet:

Aubergine

champinjoner

Koka i välsaltat vatten tills champinjonerna blir lite “genomskinliga” och auberginen blir mjuk men inte för sladdrig (passa väl)

Inläggning:

ca 1dl ättika (24%) 

4dl vatten 

1,5 dl socker

2 tsk krossad vitpeppar

2 tsk krossad kryddpeppar

1 gul lök, skivad i snygga ringar

1 röd lök, skivad i snygga ringar

2 Lagerblad

1dl färsk dill

ett ark noriblad

blanda socker, vitpeppar, kryddpeppar, lagerblad, ättika och vatten i en gryta, koka tills det löser sig.

Varva lök, aubergine, svamp, bitar av noriblad och dill i glasburk. Häll på inläggningen. Låt den stå åtminstone några timmar.

 
1 Comment

Posted by on April 1, 2008 in Hemmalagat, Maja, Recept

 

Tags: , , , ,

One response to “VEGETARISK BRANTEVIKSSILL

Leave a Reply

 
